پرسمان3 | ||
|
با توجه به پيشرفت سريع علم بشر آيا احكام 1400 سال پيش اسلام نياز به بازنگري ندارد ؟ پاسخ :
در ميان اديان ومذاهب هيچ دين و مذهبي مانند اسلام در شئون زندگي مردم مداخله نكرده است.اسلام در مقررات خود به يك سلسله عبادات و اذكار واوراد و يك رشته اندرزهاياخلاقي اكتفا نكرده است ، همانطوريكه روابطبندگان با خدا را بيان كرده استخطوط اصلي روابط انسانها و حقوق و
وظايف افراد را نسبت بيكديگر نيز در شكلهاي گوناگون بيان كرده است . قهرا پرسش انطباق با زمان درباره اسلام كه چنين دينياست بيشتر موردپيدا ميكند . خصلت انطباق اسلام با زمان از نظر خارجيان
اتفاقا بسياري از دانشمندان و نويسندگان خارجي ، اسلام را از نظر قوانيناجتماعي و مدني مورد مطالعه قرار دادهاند و قوانين اسلامي را بعنوان يكسلسله قوانين مترقي ستايش كرده و خاصيت زنده و جاويد بودن اين دين وقابليتانطباق قوانين آن را با پيشرفتهاي زمان مورد توجه و تمجيد قراردادهاند.
برنارد شاو نويسنده معروف و آزاد فكر انگليسي گفته است : " من هميشهنسبت بدين محمد بواسطه خاصيت زنده بودن عجيبش نهايت احترام راداشتهام . بنظر مناسلام تنها مذهبي است كه استعداد توافق و تسلط برحالات گوناگون و صور متغيرزندگي و مواجهه با قرون مختلف را دارد . " چنين پيش بيني ميكنم و از همين اكنون آثار آن پديدار شده است كهايمان محمدمورد قبول اروپاي فرداخواهد بود. روحانيون قرون وسطي در نتيجه جهالت ياتعصب ، شمايل تاريكي ازآئين محمد رسم ميكردند ، او بچشم آنها از روي كينه وعصبيت ضد مسيح جلوهكرده بود ، من درباره اين مرد فوق العاده مطالعهكردم و به ايننتيجه رسيدم كه نه تنها ضد مسيح نبوده بلكه بايد نجات دهندهبشريتناميده شود . بعقيده من اگر مردي چون او صاحب اختيار دنياي جديد بشودطوري در حل مسائل ومشكلات دنيا توفيق خواهد يافت كه صلح و سعادت آرزويبشر تأمين خواهد شد " .
دكتر شبلي شميل يك عرب لبناني مادي مسلك است . اوبراي اولين باربنياد انواع داروين را بضميمه شرح بوخنر آلماني ، بعنوان حربهايعليهعقائد مذهبي ، بزبان عربي ترجمه كرد و در اختيارعربي زبانان قرار داد . وي با آنكه ماترياليست است از اعجاب و تحسين نسبت باسلام و عظمتآورنده آنخودداري نميكند و همواره اسلام را بعنوان يك آئين زنده و قابلانطباق با زمانستايش ميكند. اين مرد در جلد دوم كتابي كه بنام فلسفه النشوء والارتقاء بعربيمنتشركرده است مقالهاي دارد تحت عنوان " القرآن والعمران " اين مقاله رادر رد يكي از خارجيان كه به كشورهاي اسلاميمسافرت كرده و اسلام را مسئولانحطاط مسلمين دانسته نوشته است . شبلي شميل سعي دارد در اين مقاله ثابتكند كه علت انحطاط مسلمينانحراف از تعاليم اجتماعي اسلامي است نه اسلام و آنعده از غربيها كه بهاسلام حمله ميكنند يا اسلام را نميشناسند ويا سوء نيت دارند و ميخواهند با بد بين كردن شرقيها بقوانين و مقرراتيكهبهرحال از ميان خودشان برخاسته ، طوق بندگي خود را بگردن آنها بگذارند.آن پرسشي كه بيش از هر پرسش ديگر تكرار ميشود اينست كه قوانين درزمينهاحتياجات وضع ميشود واحتياجات اجتماعي بشر ثابت و يك نواختنيست ، پس قوانيناجتماعي نيز نميتواند ثابت و يكنواخت باشد. اين پرسش چه پرسش خوب و ارزندهاياست . اتفاقا يكي از جنبههاياعجازآميز دين مبين اسلام كه هر مسلمان فهميده ودانشمندي از آن احساسغرور و افتخار ميكند اينست كه اسلام درمورد احتياجاتثابت فردي يااجتماعي قوانين ثابت و در مورد احتياجات موقت و متغير وضع متغيريدرنظر گرفته است. در اينصورت در همه دورانها قوانين اسلام به روز ومطابق نياز حقيقي مردم آن زمان است كه نشانه بارز آن اجتهاد واستنباط دائم احكام اسلام توسط علما ومراجع است.
برگرفته از كتاب اسلام و مقتضيات زمان استاد شهيد مرتضي مطهري باب اسلام و مقتضيات زمان
موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|